Salespitch  

Een groot sportbedrijf die wereldwijd opereren hadden laatst een verzoek voor een groep met 35 salesmedewerkers van over de hele wereld. Het bedrijf heeft naar aanleiding van hun strategie verandering op hun sales besloten dat de salesmedewerkers baat hebben bij training op het gebied van focus op sales, persoonlijke ontwikkeling en storytelling. Wat we samen met de HR-manager, de directeur van het bedrijf en de salesmanager hebben besloten is dat we een twee-daagse training opzetten die zal gaan over:

 

  1. Pitchen, verkopen door te raken en doormiddel van het inzetten van mooie praktijkvoorbeelden.

  2. Identiteit, wanneer je beter weet wie je bent en waar je voor staat zal dit ook overkomen in alle communicatie naar buiten toe. Denk aan de gesprekken die ze hebben met potentiele klanten. ‘Zelfkennis is de basis van alles’ zoals Aristoteles zei.

  3. Rollenspel, oefenen met eigen casussen die ze inbrengen zodat ze samen kunnen sparren en oefenen middels een rollenspel. De geschreven pitch is de basis van hun communicatie die ze zullen aanpassen naar elke verschillende situatie en doelgroep.

 

De salesmedewerkers zitten in een leeftijdscategorie van 25-45 jaar en komen uit landen zoals Amerika, India, Nederland en Australië.

Identiteit & profilering

Veel ondernemers lopen tegen dezelfde dingen aan, we zijn als mensen minder uniek dan we soms denken en daar is niks mis mee. Zo was er laatst een jonge heer van begin 30 die helemaal vastliep, laten we hem Kevin noemen. Afgestudeerd WO-business & communication. Al een paar jaar zoekende geweest, verschillende banen aangenomen maar hij kon zijn draai maar niet vinden. Hij liep telkens tegen hetzelfde aan:

  1. Hij wist eigenlijk niet goed wat zijn studie hem aan kennis had meegegeven.

  2. Hij wist niet te omschrijven wat hij werkelijk wilde in zijn leven

  3. Hij wist niet goed waar zijn eigen talenten en kracht lagen.

 

Het bekende dertigers dilemma maar dan gericht op zijn professionele carrière.Wie ben ik, wat kan ik en waar sta ik voor? Lang verhaal kort: hij kwam erachter dat hij niet meer voor een baas wilde werken maar ook dat hij het lastig vond om dan zelfstandige te worden met alle spannende onzekerheden van dien. Ik heb hem bijna een jaar lang gecoacht op identiteit, persoonlijke ontwikkeling en presentatie.

 

In dit traject is hij erachter gekomen dat zijn kracht vooral ligt bij schrijven, het schrijven van artikelen en onderzoeken. Daarbij helpt hij nu zelf professionals bij het omschrijven van hun eigen verhaal. Datgene wat zij verwoorden kan hij heel makkelijk omzetten in zakelijke bedrijfscases, verhalen en strategieën. Ook is hij erachter gekomen dat hij heel moeilijk ‘nee’ kan zeggen wat invloed heeft op zijn hele leven zowel werk als privé. In ons traject hebben we dan ook heel veel gewerkt aan grenzen stellen en deze omzetten in helpende gedachten en daardoor ook in gedrag.

 

Als laatste hebben we gewerkt aan presentatie vaardigheden van het non verbale en het inhoudelijk verbale stuk.

Presentatievaardigheden & storytelling

Een schrijfster benaderde mij met de volgende vraag: “kun je mij helpen met een lezing die ik wil voorbereiden voor het profileren van mezelf in de media?” Mijn antwoord was natuurlijk ja! Mijn kracht als trainer/ coach ligt hem grotendeels in het naar boven halen van iemands talent en verhaal. In dit geval was het onderwerp een zwaar onderwerp en moesten wij onszelf hierin beschermen tijdens de coachings. Zij als degene die het allemaal heeft meegemaakt en ik als haar coach die zich hierin niet te veel moest laten meezuigen. Het onderwerp was namelijk relatie en huiselijk geweld. Ik heb in drie coachingsessies van 2 uur haar gecoacht op presentatie vaardigheden en ik heb met haar samen gewerkt aan de structuur van haar (ingewikkelde en) pijnlijke verhaal. Wanneer wij als professional iets willen presenteren valt men vaak in de valkuil; wat ga ik allemaal vertellen? inplaats van “Wat wil ik dat men gaat onthouden van mijn verhaal?” Die laatste is een totaal andere benadering en dat is uiteindelijk wat iedereen wil, je wilt tenslotte dat jouw luisteraar het kan onthouden en iets wil gaan doen met jouw informatie. In het geval van mijn coachee was het een lezing voor in de media naar aanleiding van een boek wat ze hierover schreef. Ze wil dat men een echte eye-opener meekrijgt aan het einde van haar verhaal. 

 

In de coachingsessies is het gelukt haar met zelfvertrouwen een verhaal te laten presenteren die van begin tot eind haar luisteraar zal boeien en raken!